ΕΙΔΙΚΕΣ ΘΕΡΑΠΕΙΕΣ

ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΣΕ ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ

Η εγκυμοσύνη είναι ίσως η σπουδαιότερη περίοδος στη ζωή μας γυναίκας. Το σώμα μιας γυναίκας είναι σχεδιασμένο για την στιγμή που θα μείνει έγκυος. Οι αλλαγές είναι πολλές σχεδόν σε όλα τα συστήματα του σώματος. Είναι συνεπώς απαραίτητη η εφαρμογή φυσιοθεραπείας σε όλα τα στάδια, τόσο για την ανακούφιση από μυοσκελετικούς πόνους ( λόγω αλλαγής της κλίσης της λεκάνης) όσο και η χαλάρωση και ευεξία της εγκυμονούσας.
Η βοήθεια της φυσιοθεραπείας εμπεριέχει όλα τα στάδια της εγκυμοσύνης, από την έναρξη της κύησης μέχρι και μετά την γέννα.

Η φυσιοθεραπεία πριν τον τοκετό βοηθά:
• Στην ανακούφιση από μυϊκούς πόνους
• Στην εκμάθηση αναπνευστικών ασκήσεων για ευεξία και χαλάρωση της εγκύου
• Εκμάθηση αναπνοών για την στιγμή της γέννας( επιταχυνόμενη αναπνοή)
• Βελτίωση της κυκλοφορίας
• Βελτίωση της στάσης του σώματος.
Απαραίτητη είναι όμως και η φυσιοθεραπεία μετά τον τοκετό, ακόμα και αν γίνει καισαρική τομή. Οι αλλαγές που έχουν επέλθει στην μητέρα είναι μεγάλες και χρειάζεται αρκετός χρόνος για να επανέλθει πλήρως στην καθημερινότητα της.

Έπειτα λοιπόν από τον τοκετό ο φυσιοθεραπευτής φροντίζει για:
• Την βελτίωση του αναπνευστικού συστήματος ( αποφυγή κινδύνου πνευμονίας)
• Την ανακούφιση από πόνους
• Την αποφυγή συμφύσεων
• Την βελτίωση του κυκλοφορικού συστήματος( αποφυγή τυχόν θρομβώσεων)
• Την βελτίωση της στάσης του σώματος
• Την σωστή επαναλειτουργία του πυελικού εδάφους(ασκήσεις kengel)
• Την ενδυνάμωση των μυών

ΞΗΡΑ ΒΕΛΟΝΑ (dry needing)

Η ξηρά βελόνα είναι μια μέθοδος βελονισμού η οποία εφαρμόζεται για την απελευθέρωση μυοπεριτονιακού πόνου. (trigger points). Το σημείο πυροδότησης πόνου(όπως είναι γνωστά τα trigger points ) είναι ένα υπερευαίσθητο σημείο πάνω στον μυ το οποίο είναι επώδυνο στην πίεση και πολλές φορές μπορεί να αντανακλά πόνο σε κάποια άλλη περιοχή πιο μακριά.

Εκτός από έντονο πόνο μπορεί να προκαλέσει ακόμα και μείωση της κινητικότητας και της μυϊκής ισχύς.
Η τεχνική της ξηράς βελόνας δεν σχετίζεται με την μέθοδο βελονισμού της κινέζικης φιλοσοφίας αλλά είναι τεχνική η οποία αποτελεί κομμάτι της δυτικής ιατρικής και υποστηρίζεται από έρευνα.

Ονομάζεται ξηρά βελόνα διότι εφαρμόζεται κατευθείαν πάνω στον μυ χωρίς της χρήση ένεσης ή φαρμάκου. Η τεχνική βοηθά στην γρήγορη απελευθέρωση της περιοχής από μυϊκό σπασμό, στη χαλάρωση των ιστών και στην άμεση ανακούφιση από πόνο.

Στην τεχνική γίνεται χρήση λεπτής νηματοειδής βελόνας η οποία εφαρμόζεται σε αποστειρωμένο δέρμα για την αποφυγή μολύνσεων με αποτέλεσμα να είναι ασφαλέστατη για τον ασθενή.

ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΣΕ ΟΓΚΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΑΣΘΕΝΕΙΣ

Ο όγκος αποτελεί ίσως την σπουδαιότερη πάθηση στην σημερινή εποχή. Καλοήθης ή κακοήθης , σε όποιο σημείο και αν παρουσιαστεί αποτελεί πρόβλημα για την ζωή του ασθενή. Η κλινική εικόνα ενός καρκινοπαθή μπορεί να παρουσιάσει μυοσκελετικούς πόνους, δυσλειτουργίες του αναπνευστικού και κυκλοφορικού συστήματος, νευρολογικές διαταραχές και κυρίως ψυχολογική κατάπτωση. Η βοήθεια από έναν εξειδικευμένο φυσιοθεραπευτή πολλές φορές κρίνεται αναγκαία για την βελτίωση της ποιότητας ζωής του ασθενή. Παλιότερα επικρατούσε ένας μύθος πως η φυσιοθεραπεία με την χρήση τεχνικών μάλαξης μπορεί να προκαλέσει μετάσταση του όγκου σε κοντινά συστήματα.

Στις μέρες μας ωστόσο έρευνες έχουν δείξει πως καμία σχέση δεν μπορεί να έχει η μάλαξη με αυτό.

Η φυσιοθεραπεία είναι απόλυτα ασφαλής για τον ασθενή και αποτελεί χρήσιμο εργαλείο για :
• Την ανακούφιση του ασθενή από πόνους, την χαλάρωση του και την βελτίωση της ευεξίας του
• Την βελτίωση της στάσης του σώματος
• Την μυϊκή ενδυνάμωση
• Την διατήρηση της αντοχής
• Την διατήρηση του σωματικού βάρους
• Την βελτίωση της αναπνοής
• Την καλύτερη κυκλοφορία του αίματος και της λέμφου
• Την αποφυγή οιδήματος
• Την βελτίωση της κινητικότητας των αρθρώσεων
• Την επανένταξη του στις καθημερινές του λειτουργίες.

ERGON TECHNIQUE

Η μέθοδος ergon είναι μια τεχνική που απευθύνεται σε ασθενείς με συμπτώματα έντονου πόνου και δυσκαμψίας. Αποτελεί μια αρκετά έντονη τεχνική, η οποία όμως έχει άμεσα αποτελέσματα, ακόμα και από την πρώτη συνεδρία.

Με την χρήση ειδικών εργαλείων ο εξειδικευμένος φυσιοθεραπευτής μπορεί να επέμβει σε σκληρούς ιστούς επανατραυματίζοντας τους , έτσι ώστε να επέλθει γρηγορότερα η αποκατάσταση τους.

Ο ασθενής απελευθερώνεται από τον πόνο, αυξάνει το εύρος κίνησης στις τραυματισμένες αρθρώσεις και επανέρχεται γρηγορότερα στην καθημερινότητα του.

Η τεχνική ergon συνίσταται επίσης και σε αθλητές αφού μπορεί να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο για την αποκατάσταση αθλητικών κακώσεων.

ΛΕΜΦΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΙ ΛΕΜΦΟΙΔΗΜΑ

Το λεμφικό σύστημα είναι ένα σύνολο κυτταρικών ιστών που προστατεύει τον οργανισμό από μολύνσεις και απομακρύνει τις άχρηστες ουσίες και τα νεκρά κύτταρα. Η πιο συνηθισμένη πάθηση του λεμφικού μας συστήματος είναι το ΛΕΜΦΟΙΔΗΜΑ, το πρήξιμο δηλαδή που δημιουργείται μέσα στους ιστούς λόγω της κακής κυκλοφορίας του λεμφικού υγρού. Μπορεί να προκληθεί λόγω αφαίρεσης λεμφαδένων ή ακόμα και μετά από ακτινοθεραπεία της μασχάλης.

ΠΡΟΛΗΨΗ
Ακόμα και πριν από την εμφάνιση της πάθησης καλό είναι ο ασθενής να ενημερωθεί από τον φυσιοθεραπευτή του για τα εξής:
• Ανύψωση του χεριού με τοποθέτηση του σε μαξιλάρια όταν ξεκουράζεται ο ασθενής
• Χαλαρές ασκήσεις για καλύτερη κίνηση του χεριού
• Ασκήσεις με μαλακό μπαλάκι για καλύτερη φλεβική και λεμφική κυκλοφορία
• Αποφυγή τραυματισμών, ακόμα και απλών εκδορών
• Καλή ενυδάτωση του χεριού με χρήση ενυδατικής κρέμας( χωρίς parabens)
• Λήψη υγρών για την αποφυγή αφυδάτωσης του οργανισμού
• Αποφυγή έντονης αλλαγής θερμότητας( καυτό νερό ή παγοθεραπεία)
• Προτιμάται ενδύματα με μακριά μανίκια ακόμα και το καλοκαίρι
• Χρήση αντηλιακής προστασίας με υψηλό δείκτη
• Το καλοκαίρι πάντα χρησιμοποιούμε εντομοαπωθητικά
• Στην καθημερινές εργασίες ( πλύσιμο πιάτων, ράψιμο, κηπουρική) χρησιμοποιούμε γάντια
• Προσοχή στην φροντίδα των νυχιών( παρανυχίδες) αλλά και στην αποτρίχωση όπου αποφεύγουμε το ξυραφάκι και το κερί
• Αποφεύγουμε στενά και σφιχτά ρούχα.
• Χαλαρά κοσμήματα
• Δεν σηκώνουμε βάρος με το πάσχον άκρο
• Απαγορεύεται η αιμοδοσία και οι αναλύσεις αίματος από το πάσχον άκρο. Ομοίως και η μέτρηση της αρτηριακής πίεσης
• Στην περίπτωση ταξιδιού με αεροπλάνο ενημερώνεται ο γιατρός ή ο φυσιοθεραπευτής
• Σωστή μέτρηση από τον γιατρό ή τον φυσιοθεραπευτή για την τοποθέτηση ελαστικής περίδεσης.

ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΑΣΥΝΗΘΙΣΤΟ ΔΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΠΑΣΧΟΝ ΑΚΡΟ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΟΜΑΣΤΕ ΤΟΝ ΓΙΑΤΡΟ ΜΑΣ Ή ΤΟΝ ΦΥΣΙΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗ ΜΑΣ.